Köpvillkor

KÖPVILLKOR

Dessa villkor är medvetet så kortfattade som möjligt. Detta så att det ska vara rimligt att kunna förstå dem. I enkelhet är du kund och vi säljare. Du förbinder dig vid våra villkor när du besöker vår webbsajt (askme.nu) samt när du köper något av oss. Vi ska göra vårt bästa så att affären ska gå så bra som möjligt. Om det är nödvändigt förbehåller vi oss rätten att uppdatera våra villkor.

Snabbfakta

Behandlingstid: 1-3 dagar efter beställning, från första helgfria dagen
Leveranstid: Sverige 1-2 dagar, EU 2-4 dagar, US & Världen 4-6 dagar. Gäller lagervaror. Skickas via Postnord
Priser: är i SEK inkl. moms (25%) med valutaomvandlare till €, $ och £. valutakursen ändras när det behövs.
Betalning: sker via Klarna, PayPal eller Swish & enligt deras villkor
Ansvar: vi har inget ansvar för direkt eller indirekt skada, eller för tryckfelsnisse
Retur: sker enligt lagstadgade 14 dagar (om villkoren är uppfyllda). Gör vi fel står vi för det.
Cookes & GDPR: godkänner du när du besöker oss (askme.nu) inkl. beställningar från oss

1. Om AskMeNu

AskMeNu och ISM Smyckesdesign (@ISMjewelrymaking) är ett särskilt företagsnamn för NP Enterprise: registrerat företag sedan 12/28/2000. Se mer här.
NP Enterprise är registrerat för moms.
Företaget är baserat i Trosa, Sverige. Företagets postadress är Båtsmansgatan 1, 619 30 Trosa, SVERIGE.

Om du vill kontakta oss, skicka ett e-postmeddelande till info@askme.nu med ditt ärende och dina kontaktuppgifter, så vi kommer att höra av oss.

2. Beställning

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen hittar du all information om produkter, pris, fakturering och leveransadress.

Om det finns något fel i orderbekräftelsen, ska du omedelbart kontakta oss via e-mejl till info@askme.nu.

3. Leverans

Våra normala behandlingstider för en beställning är 1-3 dagar, när varorna finns i lager hos oss. Dessutom tillkommer leveranstider som normalt inom Sverige är 1-2 dagar, inom EU 2-4 dagar och världen 4-6 dagar. Notera! Beställningar som görs på helgerna hanteras inte tidigare än den första helgfria dagen.

Om förseningar i leveransen skulle inträffa (utan att vi meddelar dig om längre leveranstider), vänligen kontakta oss via e-mejl till info@askme.nu.

4. Priserna

Alla priser i butiken är baserade på Svenska Kronor [SEK] och alla priser är inklusive 25% moms. Det finns valutakonverterare som kan ställa om priser till andra valutor (ex. € $ £).

Vi förbehåller oss rätten till prisförändringar orsakade av leverantörsprisförändringar, valutakursförändringar, feltryck i prislistan och prisfel på grund av felaktig information och vi förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Returpolicy

När du köper varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 14-dagars ångerrätt som gäller från det att du har mottagit en produkt som du har beställt.

5.1 När du använder din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar det. Meddelandet ska skickas till oss på info@askme.nu. I ditt meddelande måste ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och de varor som returen gäller vara tydliga.

Du måste returnera produkterna till oss omedelbart och senast inom lagstadgade 14 dagar efter ångern.

Du ansvarar för returfrakt, leverans och skick av produkterna vid retur, så produkterna bör skickas väl förpackade och i originalförpackningen om sådant ingick. I återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av ett belopp som motsvarar värdeminskningen jämfört med det ursprungliga värdet på produkten för begagnad eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte för:

Produkter som har plomberats (tätats) av hälso- eller hygienskäl och där plomberingen (tätningen) har brutits av dig.
Produkter som har utgör en ljud- eller videoinspelning och där förseglingen har brutits av dig.
Skräddarsydd produkt, som är specialanpassad för dig eller har en personlig touch efter dina önskemål.
Tjänster som har slutförts och där du uttryckligen har godkänt att tjänsten startas utan ångerrätt.
Varor som kan försämras snabbt, till exempel mat.
Tidningar eller tidskrifter.

5.3 Ångerrätten beträffande smycken:

Se detta som ett tips också!
Smycken måste hanteras korrekt för att bibehålla sin glans och färg. Handlingsreglerna måste följas för att ångerrätten ska kunna tillämpas.
När du hanterar smycken: se till att dina händer är rena och torra. Vänta minst 10 minuter efter hantering av kosmetika, lotioner, parfymer eller motsvarande innan du hanterar smycken. Dessa kan annars missfärgas eller ändras. Detsamma gäller om du har smycken på aktiviteter som sport, simning, städning eller matlagning. Håll också dina smycken åtskilda från andra smycken eller andra saker så att de inte repas eller skadas.

6. Reklamation

Vi inspekterar alla produkter innan vi skickar dem till dig. Skulle produkten ha skadas eller skickats felaktigt när den anländer, åtar vi oss, i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, att avhjälpa felet utan kostnad.

Du måste alltid kontakta oss för godkännande innan du returnerar en defekt produkt.

Reklamationen måste anmälas omedelbart efter att felet har upptäckts, via e-mejl till info@askme.nu. Skicka gärna med bilder på produkten och emballaget.

6.1 Hur ska du klaga?

Eventuella fel ska alltid anmälas till info@askme.nu där du anger ditt namn, adress, e-mejladress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte korrigerar felet eller levererar en liknande produkt kommer vi att ersätta dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi hanterar returfrakt för godkända klagomål.

Vi förbehåller oss rätten att vägra ett klagomål om det visar sig att produkten inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. För klagomål strävar vi efter att följa riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta eller direkta skador som kan uppstå från produkten.

Vi tar inget ansvar för förseningar / fel på grund av omständigheter utanför bolagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan till exempel vara arbetskonflikt, brand, krig, regeringsbeslut, förlängd eller icke leverans från leverantören.

Vidare tas inget ansvar för förändringar av produkter / produktegenskaper som har ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation

Vi förbehåller oss rätten att kompensera för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återspeglar produkternas exakta utseende eftersom en viss färgskillnad kan uppstå beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Vi försöker alltid vårt bästa för att exponera produkterna så exakt som möjligt.

9. Information om kakor

Enligt lagen om elektronisk information måste besökare på en webbplats för informationsändamål få information om att cookies används. Informationen i cookien kan användas för att spåra en användares surfning. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär ska sparas på din dator för att ge åtkomst till olika funktioner. Du kan ställa in din webbläsare att automatiskt neka cookies. Mer information finns på Post- och Telestyrelsens webbplats.

10. Personuppgifter

Genom att handla hos oss (askme.nu) godkänner du vår policy för dataskydd och vår behandling av dina personuppgifter. Vi skyddar din personliga integritet och samlar inte in mer information än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi kommer aldrig att sälja eller lämna ut din information till tredje part utan rättslig grund.

AskMeNu ansvarar för behandlingen av personuppgifter som du har lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning såväl som tillfällen då du ville ha nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen till dina individuella behov.

Nedan följer en sammanfattning av hur vi, i enlighet med Data Protection Regulation (GDPR), lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personlig information?
En personlig information är all information som direkt eller indirekt kan tillskrivas en fysisk person.

10.2 Vilken information lagrar vi?
För att hantera din beställning och svara på frågor relaterade till din beställning (kundservice) lagrar vi ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-mejladress, IP-adress och inköpshistorik.

Din information lagras så länge vi har en rättslig grund för att behandla din information, till exempel för att uppfylla avtalet mellan oss eller för att uppfylla en juridisk skyldighet enligt till exempel bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas din personliga information för att slutföra avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick görs med ditt medgivande.

10.4 Vilken information delas och för vilket syfte?

10.4.1 Betalningsleverantör
Vid köp delas information med vår betalningsleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-mejladress och telefonnummer. Om du väljer att betala med faktura eller med konto sparas också personnummer hos betalningsleverantören. Informationen lagras för att genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. Betalningsleverantörerna (betaltjänster) som vi använder är: PayPal, Klarna och Swish.

10.4.2 Rederi
För att leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med rederiet. Det som delas med rederiet är förnamn, efternamn och adressinformation för leverans. E-mejladress och / eller mobilnummer kan också delas med rederiet för meddelande. De rederier vi arbetar med är: PostNord.

10.4.3 Nyhetsbrev
Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer ditt förnamn, efternamn och e-mejladress att delas med vår nyhetsbrevleverantör. Detta är för att hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden för marknadsföringsändamål. Vi använder mailchimp för att skicka ut nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information tillgänglig om dig hos oss. Extrakt levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss att uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst begära radering av den information du har för avsikt. Det finns få undantag från rätten att radera, till exempel om det måste behållas för att vi ska uppfylla en juridisk skyldighet (till exempel enligt redovisningslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
AskMeNu ansvarar för lagring och bearbetning av personuppgifter i webbshoppen och ser till att reglerna följs.

10.9 Hur vi skyddar din personliga information
Vi använder industristandarder som SSL / TLS och envägs hashalgoritmer för att lagra, bearbeta och kommunicera känslig information som personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Ändringar av de allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren när som helst. Ändringar av villkoren publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med beställningar eller besök på webbplatsen.

Tvist och val av lag
I händelse av att en tvist inte kan lösas i överenskommelse med företagets kundtjänst och kunden kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För invånare i ett annat EU-land än Sverige kan klagomål lämnas in online via Europeiska kommissionens tvistlösningsplattform, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
I händelse av tvist strävar vi efter att följa beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvister om tolkning eller tillämpning av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag.

Välkommen till AskMeNu & @ISMjewelrymaking!